dinsdag, september 14, 2004

Taalverruwing

Ik heb een beetje duaal gevoel over de thans lopende discussie over het gedrag van de ADO-supporters afgelopen zondag.
Vorig jaar was ik bezoeker van Ajax-Ado,verbaasde me toen over de rigide hoeveelheid vuurwerk die de haagse hooligans het stadion mee inkregen. Ook het gieten van kokend hete koffie en het pissen over de rand, bovenop een vak waar brave huisvaders zaten vond ik beschamend. Toen de ME tenslotte ingreep, althans poogde, werden ze het vak uitgeslagen en ik wist: tegen dit soort rapalje is geen kruid gewassen.
Echter: ik vind dat een heel verschil met het probleem van spreekkoren. Hoewel oneerbiedig, hoewel grof, hoewel onsmakelijk blijven het wel woorden. En tot nog toe (regel 1 van ons dikke regelboek) mag je vrij je woorden uiten in Nederland.
Op de ADO-website wordt met geen woord gerept over de verbale misdragingen, maar de KNVB-site meldt al maatregelen.
Ik weet het niet hoor, zou het niet zo moeten zijn dat voor zover het woorden betreft de scheidsrechter/de spelers & de media een ietwat dikkere huid moeten hebben, maar dat ze gewoon grover moeten optreden tegen de echte onveiligheid: wapens, vuurwerk en projectielen? Dat is m.i. meer het probleem.
Het wordt nu zo'n JP II-achtige "normen en waarden" discussie en daar hek een beetje moeite mee.. Bovendien, onze taal is zo mooi, daar valt toch wel het een en ander aan tegenreactie uit te peuren? Bijv "Niet schelden op voetbalhelden", dat zal ze leren....

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...