maandag, januari 03, 2005

Red mij niet!

Tegenstrijdige gevoelens toch weer vandaag. Draaide ik het prachtige "Red mij niet" van Maarten van Roozendaal, één van de allermooiste anti-religieuze liederen die bestaan, loop ik daarna naar buiten voor mijn lunchpauze en val daarbij midden in het Chinees Nieuwjaar.
Althans: het Westerse nieuwjaar dat hier altijd bij alle winkels en restaurants ingezegend wordt als ze in Chinees eigendom zijn, het echte chinees nieuwjaar komt pas in februari.
Een grotere demonstratie van bijgeloof kun je je niet voorstellen maar toch: het is visueel spektakel. Grote draken komen langs bij je winkel (als je tenminste betaald hebt, zo heb ik me laten vertellen) en bezweren alle boze geesten dat ze buiten deze zaak moeten blijven. Een forse dosis vuurwerk en ritmische trommels erover heen en de winkelier is weer gezegend van een vruchtbaar jaar.
En echt hoor, er is geen chinese winkelier die aan van Rozendaal denkt: iedereen wil ook dit jaar weer gered worden...

1 opmerking:

FROMMEL zei

nee, joe had het eens moeten wagen om vandaag niet weer te beginnen met loggen. dan had u een boos vriendje gehad ;-)

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...