vrijdag, januari 04, 2008

Beste film van het jaar


maar ja, het jaar is ook nog maar net bezig. gisteravond zag ik dan eindelijk "Control" , het verslag van mijn jeugd door Anton Corbijn.
Nog helemaal los van het feit dat de muziek mij dwars door de film heen continue begeleidde naar gedachten die ik al lang vergeten was maar nu weer heerlijk kon opdiepen, nog los van het feit dat ik het nummer "Dead Souls" nu van nog meer kanten ga bekijken en beluisteren, nog los van dat alles is "Control" een magische film.
Visueel om verliefd om te worden zo mooi, bovendien gedragen en gespeeld door grotendeels beginnende acteurs die vooral om de lookalikability zijn gesorteerd (ik zag af en toe complete platenhoezen voorbijlopen). Een prachtige Samantha Morton draagt als de vrouw van Ian Curtis het complete Britse achterbuurten-van-oude-noordelijke-steden-gevoel met zich mee, subliem.

Wat ben ik blij dat mijn Joy Division-adeptie van vroeger de juiste verwoording is geweest van een tijdgeest waarin ik ook bevangen was (be-, niet ge!). En waar ik na zoveel jaar op terugkijk als verhelderend, louterend en vooral ook sturend naar de toekomst. I've regained control, ondanx alle confusion in my eyes.

Ga dat nou toch zien, mensen. Het kan nog!! Control-Anton Corbijn, met stip in mijn film top 10!!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mail je me als-ie in filmhuis Hoorn draait?

Yeah.

begt zei

dat was dus nu!!!! is net achter t ruggetje!

maarr: je hebt een herkansing. begin april in manifesto, met erachteraan een of andere tribute band (en een HEEEEEEELe goeie wave-dj!)

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...