donderdag, januari 31, 2008

Geest (weer in de fles)

Op haar eerste werkdag was ik erbij. We waren jong, begeesterd, idealistisch, radicaal ook. We stonden tegenover haar.
Nu, bijna 28 jaar later, wordt ze 70 en is er niets meer over de jeugd, van het radicalisme, van de begeestering wellicht zelfs niet. Ze heeft het voor elkaar gekregen een land "bij elkaar te houden" dat bekrompenheid combineert met botheid, dat een zogenaamde vrijheidsdrang koppelt aan het accepteren van allerlei inperkingen van diezelfde vrijheden: we verbieden een film uit 1972, we verbieden het opsteken van een peuk, we verbieden gokken via internet, we verbieden.

Van mijn idealisme is nog een hele dosis overgebleven, ik zie mezelf er alleen steeds vaker in teleurgesteld. De geest, die we toe hadden, hebben we gegeven. De geest, die we toen hadden, is weer in de fles.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

kortom je bent een ouwe lul geworden, huisje boompje beestje, een sleurtypje, elke maand hetzelfde, quizjes doen in de kroeg, filmhuis, enz. gooi het roer om, klim op de barricaden en laat je stem horen, ga in de poliziek. De eilanden komen inzicht straks sta ik met zwalkende zeebenen bij de tap en ga we leuke dingen doen tot na de canarval

begt zei

jij kunt niet helemaal goed lezen, zeeduivel. ik zeg dat ik van mijn idealen nog een fors deel heb overgehouden maar steeds vaker om me heen zie dat het heel veel mensen (waaronder inderdaad tijdgenoten van toen) geen fluit meer interesseert!

ik doe die barricaden nog wel eens, als je me n beetje kent...

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...