vrijdag, juni 19, 2009

Nog niet opgeven

U kent ze wel: van die 14-/15-jarige jochies, kleppetje op t hoofd, op een iets te grote fiets in een veel te lage versnelling. Vast van plan zometeen een wheelie te rijden, maar eerst moet de snoepzak nog leeg.
Ik reed hem tegemoet en was alvast bezig de juiste setting voor mijn argusogen te prepareren. Hij versnelde, maakte een slinger en toen gebeurde het:

geheel tegen de regels in gebruikte hij die slinger om precies langs een werkloze prullenbak te fietsen en daar de verpakking van zijn snoepzak, al trappend, in te deponeren.
Ik woon vlakbij twee grote scholengemeenschappen en geloof me, ik weet dat het uitzonderlijk is. doorgaans vis ik volop lege blikkies en snoepzakken gewoon uit de voortuin.
Dat er dus nog gewoon een gozer bestaat die het vuil niet tot zwerver maakt, doch op de juiste plek deponeert, dat deed mijn verburgerde hart goed.
Ik heb hem gecomplimenteerd, en hem daarmee zijn eerste glimlach van t weekend bezorgd.

7 opmerkingen:

Herr Meijer zei

Dat vind ik altijd zo Marijke Vosserig, iemand die gewoon iets doet zoals iets hoort complimenteren. Dat moet toch juist normaal zijn, en dus onbesproken?

Peter te Riele zei

Wat je aandacht geeft, groeit! Dus Begt heeft helemaal gelijk, aanmoedigen en waarderen van het gewenste gedrag. Vooral als gewoon niet gewoon is.

peterter

Sneeuw zei

Ik ken die jongetjes. Die worden ingehuurd door de gemeente om dit te doen opdat de burger het idee krijgt dat er nog hoop is....

Anoniem zei

Allemaal flauwekul.
Het hoort zoals het hoort.
Geen complimenten.
Alleeen een schoffering indien niet het juiste gedrag word vertoont...

Frommel zei

En die jongen dacht waarschijnlijk, waar bemoeit die ouwe gek zich mee....;-)

begt zei

ik constateer dat we met zn allen erg in de war zijn. op anoniempje na ken ik alle commentatoren als redelijk nadenkende mensen en toch blijkt al een grote variatie aan aanpak gewenst.

ik neem voorlopig het risico voor ouwe gek versleten te worden...

tkorsel zei

waarom zou je niet blij kunnen zijn om iets kleins en goeds

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...