vrijdag, augustus 12, 2011

A Separation (Jodaelye Nader az Simin)- Ashgar Farhadi


Zomaar weer s op premièredag naar een film, en zomaar weer s in Cinecenter beland.
De roem was deze film nogal vooruitgesneld, op alle festivals werden de grote prijzen weggesnoept. Daar moet ik bij zijn, al was t maar vanuit mijn Cinema Oostereiland-rol.

Prachtfilm!! Dan is die deur alvast ingetrapt.
Een schitterende vertelling, die m.i. ook de niet-wereldcinemaliefhebber zal kunnen bekoren. Er zit namelijk heel veel westerse thematiek in deze Oosterse schets. Het welgestelde echtpaar dat nog meer wil en daarom eigenlijk naar het westen wil en het echtpaar dat sappelt en soebat en beknibbelt.
Eigenlijk moet ik niet al teveel vertellen over de film , omdat juist de wijze van vertellen en van chronologie ervoor zorgt dat je beurtelings sym- en antipathie voor de hoofdrolspelers krijgt. Nou ja, niet helemaal: de armere man is echt een figuur om zowel een hekel aan als medelijden mee te krijgen.
Knap gefilmd , ijzersterk verhaal waarin een simpele gebeurtenis letterlijk alle levens en gezinnen van de spelers overhoop haalt. Plus een werkelijk loeisterk gespeelde hoofdrol door Nader, de mannelijke hoofdrol.

Deze film beveel ik van harte aan aan mensen die tegen traagheid en ingetogen woede kunnen. Arthouse om te smullen!

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...