dinsdag, februari 14, 2012

Shame- Steve McQueen



Zo spraakmakend en revolutionair en gedurfd als de reputatie deze film vooruitsnelde, zo vond ik m niet. Pijnlijk, dat vond ik m. Pijnlijke rollen, pijnlijk mensbeeld, pijnlijke samenleving waarin men zo moet leven.

Seksverslaving, dat is waar alle recensies bij deze film om gaan. ik keek echter ook en vooral naar het onvermogen van een moderne en succesvolle man, helaas behept met een afwijking. Een psychische afwijking, met sterk fysieke gevolgen.
Dat deel brengt Michael Fassbender (wat weer een sterke rol) schitterend en helder in beeld. Wat ik echter een veel bepalender deel van de film vind, is de onmacht tussen de man en zijn plotseling opduikende zus. Ze zijn niet in staat tot het geven van warmte, ruimte en begrip aan elkaar. Terwijl dat wel moet als de dame opeens in de flat van de man opduikt.
Aftrekken en aanstoten, eh sorry: aantrekken en afstoten. Daarover gaat deze film volgens mij véél meer dan over in beeld gebrachte expliciete seks.

prima film, moderne film, urgente film.

1 opmerking:

Peter te Riele zei

Ja, ik zag deze film veel later dan jij. En inderdaad, deze film gaat niet zozeer over de seksverslaving maar over de worsteling een weg te vinden na een moeilijke jeugd. Waarbij impulsiviteit het steeds weer lijkt te winnen van sensitiviteit.

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...