dinsdag, maart 27, 2012

The Adjustment Bureau - George Nolfi


"alwéér een film Matt Damon".
Zolang ik dat nog kan zeggen gaat het goed met zijn filmcarrière en met mijn toekomst als cabaretier.

Deze kwam op film1 voorbij, ik had een loze zondagavond en bleef er dus op hangen. Naar de bios zou ik hiervoor niet gegaan zijn, maar thuis op de bank ging t wel.

Verhaal is van de befaamde sciencefiction-auteur Philip K. Dick, op wiens schrijfsels ook Blade Runner, Total Recall en Minority Report gebaseerd zijn. duss..
Voor mij een branchevreemde hoek, ik ben niet zo van de SF en moest hier dan ook duidelijk even inkomen, haakte zelfs bijna af. uiteindelijk toch uitgekeken omdat het verhaal gaandeweg weliswaar niet realistischer, maar wel pakkender werd.

Het genoemde bureau uit de titel blijkt een organisatie die met een vooropgezet plan mensen carrières en relaties laat uitkiezen, en daarmee het toeval probeert uit te bannen. De voorzitter is dus een soort herejezus, die het totale "plan" heeft uitgedacht.
David Norris gaat op voor het senatorschap, maar vervalt op cruciale momenten in menselijke fouten. Dan ontmoet hij de ravissante danseres Elise. Die is eigenlijk voor iemand anders bestemd, en dus gaat het bureau zich met deze groeiende romance bemoeien.
U snapt: de crux van de film zit m in de kunst om de voorzienigheid te ontsnappen en de eigen geest (en dito gevoel) te laten zegevieren. bij elkaar best nog boeiend. En die Emily Blunt, daar kan ik wel naar kijken trouwens..

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...