maandag, juli 23, 2012

Never let me go - Mark Romanek


Never let me go IMDB
Ik weet niet meer of deze nou door de ballotage van onze commissie gekomen was, ik heb er in ieder geval al heel lang geleden over horen praten en heb m toch niet gezien. Volgens mij is de film niet echt een publiek succes geworden , terwijl script en spel dat juist wel verdienen. Ik zeg "+1" voor deze.

Engeland, jaren 70 vorige eeuw. Bepaalde kostscholen hebben een bijbedoeling met het zorgen voor armeluis- en weeskindjes. Niet het voorbereiden op de grote-mensen-maatschappij is het grote doel, maar het leveren van frisse, ongeschonden mensen met gezond werkende organen wordt nagestreefd. Die organen dienen namelijk voor transplantatie ten behoeve van zieke mensen in de Britse standenmaatschappij.
Logischerwijze kunnen ze dat een keer of 3, max 4 keer doen, om nog te kunnen overleven.

De film volgt drie jongeren die van kinds af aan zijn voorbestemd om hun "bijdrage" te leveren aan het project. Compleet afgeschermd van de buitenwereld groeien ze op, eerst op de kostschool, later op een "voorbereidende " boerderij. Wat knap is aan de film is dat de spelers zich meer zorgen maken over de onderlinge relaties (of het gebrek daaraan) dan over de zelfopoffering die hen hoe dan ook te wachten staat.

Keur aan bekende artiesten treden op : Charlotte Rampling, Sally Hawkins, een opnieuw loeisterke Carey Mulligan, de eng-magere Keira Knightley en Andrew "Boy A" Garfield. Dat is aan de film af te zien, het acteerwerk is goed. Behoorlijk goed.

Ondanks het onwaarschijnlijke verhaal toch een knap pakkende film maken, da's behoorlijk goed!

Geen opmerkingen:

Los delincuentes (aka The Delinquents) - Rodrigo Moreno

Los Delincuentes op IMDb (6,7)   Los Delincuentes op Moviemeter (2,82) Première-avond gisteren, ik ging er eens de volle 3 uur voor zitten. ...