vrijdag, januari 11, 2013

Persepolis- Marjane Satrapi/ Vincent Paronnau

Persepolis op IMDb
Dat zult u toch niet vaak tegenkomen op mijn blog, animatie. Net als sciencefiction, fantasy en action is animatie bij mij altijd een van ver buiten mijn interessegebieden. Te formule-achtig, te kinderachtig soms, te weinig variatie.

Voor deze maak ik echter graag een uitzondering, hij is al enkele jaren oud maar ik kwam m pas onlangs op tv tegen. De uitzondering die ik maak is dat dit een bij uitstek politiek verhaal is, en dan nog een biografische ook. Ik ben geen kenner, maar vind het visueel gebodene behoorlijk levensecht. Ik ben van t verhaal, en dat is in deze film uitermate goed.

De jonge Marjani groeit op in een politiek bewust, welhaast revolutionair gezin. Intellectuele stellingnames, hang naar vrijheid, gepast verzet tegen het bestaande regime. Dat is dan nog het regime van de sjah, later is dat het oorlogsregime van de Irak-Iran - oorlog, een strijd die naadloos overgaat in de zo gevreesde Islamitisiche revolutie van Khomeiny, Khamenei en opvolgers.
Marjani's familie lijdt zwaar onder de diverse repressieve regimes, familieleden in de gevangenis of in ballingschap zijn eerder regel dan uitzondering. Zodra ze oud genoeg is, wordt ze door haar familie met een visum het land uit geholpen om te gaan studeren. Ze lijkt vrijheid te vinden maar vereenzaamt en voelt zich schuldig dat zij in rijkdom leeft terwijl haar familie lijdt. Ze versjofelt , leeft op straat, wordt ziek en via het ziekenhuis laat ze zich repatriëren.
Een nieuwe fase breekt aan, ze probeert het, ze trouwt, ze scheidt en merkt dat ze nooit zal aarden in haar moederland. Ze moet en wil weg. En opnieuw helpt de familie. Die maar door lijdt.

Harde film toch, ondanks de lieflijke uitstraling van animatie. Geboeid gekeken.

Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...