zondag, januari 13, 2013

The lady - Luc Besson

The Lady op IMDb
Succesvolle biopic van vorig jaar. Erg lang, maar ik heb me geen moment verveeld.

Het ontstellende verhaal van de vrijheidsstrijd van de politieke dochter/moeder en zuster van Birma: Aung Sang Suu Kyi.  Zelf volg ik al een aantal jaren het politieke nieuws, maar ik ben gaandeweg blijkbaar vergeten dat deze mevrouw al 3 decennia bezig is om haar land vrijer te krijgen. Eerst de laatste jaren slaagt ze daarin en zit ze ook daadwerkelijk voor de door haarzelf opgericht National League for Democracy.

De film toont het allemaal: vanaf de politieke moord op haar vader,. haar eerste stappen in de politiek, haar Londonse gezin (met een prachtrol voor David Thewiis , die haar begripvolle man speelt), haar eerste successen, de repressieve maatregelen van de generaals, de huisarrest-periode van 15 jaar (!!) , de familiaire besognes en dan pas, uiteindelijk, enkele successen.

Kalm gespeeld door de bekende Michelle Yeoh , rustig gefilmd en toch zeer indrukwekkend gebracht. Heeft mij fijn beziggehouden.

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...