dinsdag, april 02, 2013

The Hunger Games - Gary Ross

The Hunger Games op IMDb

Veelbesproken film, het duurde even voordat ik de gelegenheid te baat nam hem te gaan zien. Maar ik ben blij dat ik dat alsnog gedaan heb, want ik vond m boeiend. Op knappe wijze wordt er een spanning opgebouwd in het sterk fictionele verhaal, waardoor je dieper in de film terecht komt dan je vooraf verwacht. Althans, wij hadden thuis op de bank die ervaring.

Na de volksopstand in het verleden heeft het staatsapparaat een jaarlijkse wedstrijd uitgeschreven. Het land is opgedeeld in 12 districten, elk district levert een man en een vrouw die elkaar op leven en dood bestrijden. Letterlijk, het is de bedoeling dat slechts één deelnemer het strijdperk verlaat.

Katniss Everdeen biedt zich hier als vrijwilliger voor aan, wanneer oorspronkelijk haar jonge zusje hiervoor aangewezen wordt. Katniss is sportief, sterk en bovendien beheerst ze de vaardigheid van de jacht. We worden de film doorgesleept om haar te volgen, ze houdt de strijd lang en kundig vol.

Na "Winter's bone" opnieuw een steengoede rol van Jennifer Lawrence, die pas hierna aan haar oscarwinnende rol in Silver Linings Playbook begon. Dat belooft wat, ik ben diep onder de indruk van haar acteerprestaties. Laat maar komen die volgende film.

Voor de rest zit er veel onwaarschijnlijkheid in het script, maar dat mag bij een fantasy-achtige jeugdfilm. Daar kijken we gewoon even doorheen...


4 opmerkingen:

Peter te Riele zei

Dag Bert,

Ik heb de film destijds in de bioscoop gezien en het boek gezien. Er is ook een heel mooi boek over 'The hunger games. Het officiële boek bij de film.' Een kijkje achter de schermen. Ik heb ervan gesmuld. Aanrader!

begt zei

Dan zou ie nu op de stapel ongelezen boeken onderop komen. Maar zeker dank voor de tip, want wie weet loop ik er n keer tegenaan..

begt zei

Dan zou ie nu op de stapel ongelezen boeken onderop komen. Maar zeker dank voor de tip, want wie weet loop ik er n keer tegenaan..

Peter te Riele zei

Ik zag gisteren de Silver Linings Book. Mooie vervolg rol van Jennifer Lawrence. Aanrader!

Simple Minds: Everything is Possible - Joss Crowley

Simple MInds: Everything is possible op IMDb (8,0)   Simple Minds: Everything is possible op Moviemeter (3,30) Een 8,0 op IMDb. Dat is echt ...