dinsdag, september 24, 2013

De Marathon - Diederik Koopal

De marathon op IMDb
Succesvolle film afgelopen jaar, maar wat ik er over gehoord had, deed mij het ergste vrezen. Schijtlol en voorspelbare emotie, dat idee had ik vooraf gevormd over deze film. Maar omdat we zondagavond de laatste avond van de vakantie vierden, gebruikten we deze als kalme voorbereiding op de eerste werkdag. En ik moet zeggen: hij viel me alles mee.

Begin was m.i. wel te zwak met zeer archetypische dialogen, maar gaandeweg de film sloop er een beetje echtheid in en vooral het acteerwerk van Stefan "Sint" de Walle viel me op en mee.

Garagehouder in geldproblemen moet zijn medewerkers langzamerhand de (helft van de) waarheid vertellen. De zaken gaan niet goed. In arren moede maakt hij een afspraak met een succesvolle allochtone autodealer in de buurt: die kan hem en zijn collega's sponsoren voor 40.000 euro voor deelname aan de Rotterdam-marathon. Als ze hem niet uitlopen, is de garage voor hem.
De handelaar ziet daar wel brood in want het zootje ongeregeld dat voor hem zit , kan waarschijnlijk de eerste 3 km niet eens volbrengen.

Er wordt plots hard getraind, men gaat z'n best doen. Daar horen downs bij, maar uiteraard ook wat ups. Wat de garagehouder zijn vrienden niet verteld heeft, is dat hij een dodelijke diagnose heeft gekregen van zijn arts: slokdarmkanker geeft hem nog maar 6 maanden te leven. Hij wil voor eens in zijn leven nog echt een prestatie neerzetten.

U voelt de dramatiek. Het ligt er dik op, maar het geheel gaat niet voorbij zonder vermaak.
 

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...