woensdag, februari 12, 2014

American Hustle - David O. Russell



American Hustle op IMDb

Dan heb je Jennifer Lawrence thuis zitten en dan ga je toch achter een tiepje als Amy Adams aan. Dat móét wel acteren zijn , toch?

Inderdaad, Christian Bale acteert. En acteert goed, waardig en met verve. Terecht dan ook dat hij voor een Oscar is genomineerd. Het gekke is: er zijn blijkbaar nog legio andere redenen bedacht om deze film voor een Oscar te nomineren. Ook de beide bijrollen, de vrouwelijke hoofdrol bijvoorbeeld staan op de lijst. Terwijl ik die discutabel vind.

De film vermaakt, de film kent goede momenten en is zeker onderhoudend . Maar wordt nergens het meesterwerk dat ik aan die prijslijst af meen te moeten lezen.

Oplichter ontmoet dame die eindelijks eens iets van hem steelt : zijn hart. Hij valt vol voor haar, haalt haar over om mee te gaan in zijn praktijken en ze blijkt hem te overtreffen. Het geld stroomt binnen totdat het klassieke "de bedrieger bedrogen' opgeld doet. Ze lopen tegen de FBI-lamp en kunnen zich slechts op een manier vrijkopen: hun malversaties toepassen op enkele grote vissen zodat ze FBI zijn slag kan staan en wat successen boekt op het fraudebestrijdingsfront. Vier hoofden worden geëist.
Een plan wordt gesmeed, uiteraard zijn er momenten dat ze het bijltje er bij neer willen gooien en vluchten , maar ze zetten door. Totdat er barsten in hun samenwerking komen.

Leuk, maar leuk maakt nog niet goed. Ik raad m dus niet af, maar verder ...

1 opmerking:

Peter te Riele zei

Ik zag de film ook vorig weekend. Ik had meer enthousiasme bij jou verwacht. Zelf vond ik de film erg geslaagd. Verrassende verhaallijn. Schoonheid in lelijkheid ontwikkeling van karakters, mooie typering van de jaren '70. En gedurfd spel van de acteurs en actrices door zichzelf niet van hun mooiste kant te laten zien. De muziek deed het ook goed, mooie typering van een tijdperk. Deze film blijft bij mij nog wel even hangen.

Peter

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...