dinsdag, december 23, 2014

Hemel op Aarde - Pieter Kuijpers

Hemel op Aarde
Ik vond hem uiteindelijk net iets minder slecht dan ik aanvankelijk dacht. Dat is winst.

Jong Limburgs tienertje stamt uit een streng gelovig gezin, in dit geval natuurlijk streng katholiek. Moeder is godsdienstfanaat, heeroom is priester (jaja, ik had ze ook vroeger), hijzelf is misdienaar (die status heb ik zelf nooit gehaald, mijn broers wel).
Alles gaat goed in zijn poging om zelf een "heilige" te worden: hij helpt in de kerk en doet geen foute en stoute dingen. Totdat... totdat in het dorp een Belgisch gezin komt wonen. Vader begint een videoverhuur-bedrijf (we spreken hier over de jaren 70) en gaat natuurlijk in het dorp over de tong omdat hij "smeerlappenfilms" verhuurt. Zoonlief is een etterbakje die het met de grenzen der wet niet al te nauw neemt. Ze raken bevriend en beginnen aan kattekwaad. In het begin helpt biechten nog, maar het gaat al gauw wat verder.
En dan blijkt dat nog niet zijn grootste dwalingen te veroorzaken: die ontstaan door de mooie jonge tienerdochter van het Belgische gezin, die hem tot minder roomse zaken in verleiding brengt.

Uiteraard treffen meerdere rampen hem en zijn gezin en begint hij te twijfelen aan het effect van zijn godvruchtigheid. En dan wordt het meisje ook nog eens zien. Ongeneeslijk ziek. Hij moet op zoek naar een wonder.
 

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...