woensdag, december 17, 2014

Mr. Turner - Mike Leigh

Mr Turner op IMDb
Groot bewonderaar van de regisseur, doorgaans zeer tevreden over de prestaties van de hoofdrolspeler. Ik was dan ook aangenaam verrast door de positieve recensies die deze film kreeg en moest en zou hem gaan zien. Dat viel dus een beetje tegen. Nee , het viel míj een beetje tegen.

Mensen die met iets minder hooggespannen verwachtingen heengaan zien een mooie film die prachtige plaatjes levert en ook nog eens knap acteerwerk, maar ikzelf eis van dit koppel iets meer.
Ik zag een prachtige biopic, maar ik miste conflict (doorgaans een van de sociale extraatjes van Leigh), ik miste een scherpe stellingname (doorgaans een van de sociale extraatjes van Leigh).
Natuurlijk blijkt Turner een onaangepast en gekweld kunstenaar, natuurlijk gooit hij met zijn onconventionele benadering de erkende kunstkennerswereld overhoop, maar het is een te gering deel om een "echte Leigh" te mogen worden genoemd. Feitelijk: als deze film van elk andere regisseur was geweest, had ik hem waarschijnlijk heel goed gevonden. Probleem ligt dus bij mijn eigen verwachtingen, want de film is oké en de onafhankelijke kijker ziet een prima en mooi gevormde film. Later nog maar eens terugkijken dan, wellicht zit ik er dan anders in.

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...