vrijdag, januari 02, 2015

Top 10 2014

Ik kan natuurlijk niet aan het nieuwe filmjaar beginnen zonder dat ik oude goed afsluit.

173 films zag ik , dat is net geen 0,5 per dag. Dat zulks beter kan , bewijst 2015. Daar stond ik de eerste dag al op 3. Jajaja, dat zal gaan dalen.
Ik zag veel nieuw werk, maar bleef ook terugkijken - via de vijf kanalen van film1 - wat ik in eerdere jaargangen gemist had. Dat gaat nog even door, totdat Ziggo de filmkanalen moet afstoten wegens het grote belang in UPC en de daarmee gepaard gaande machtsconcentratie.
Wat me daarin opviel: Film1 toont premierefilms ongeveer een half jaar na verschijning maar veel komt er ook helemaal niet meer door. Waarschijnlijk komt dat door het ontstaan van Netflix en HBO, die niet voor niets de rechten kopen op bepaalde films.
De verwachting is dan ook dat als je een abonnement neemt op de ene (uit)zender je de gekochte films van de anderen nooit zult zien. Tenzij je weer ouderwets de videotheek gaat opzoeken of toch maar eens begint met downloaden.
Ik noem een voorbeeld: de veelgeroemde "Wolf of Wall Street" miste ik tijdens de draaiperiode. Als Film1 die had aangekocht, was ie daar inmiddels al gaan rouleren. Maar nee: die hebben vermoedelijk de rechten niet. Die zal ik dus nooit zien. Het is wat het is!
Op naar een mooi filmjaar, afsluitend nog even "mijn" tien beste van 2014:

1 Boyhood 
2 Mommy
3 Ida 
4 Deux jours une nuit
5 Diplomatie 
6 Whiplash 
7 Kreuzweg
8 Winter Sleep
9 Zwei leben
10 Venus in fur

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...