dinsdag, april 14, 2015

Mistaken for strangers- Tom Berninger

Mistaken for strangers op IMDb
Nu, een dagje later, ben ik er nog niet uit. Ben ik nu gefopt of was het echt? Zat ik naar een Banksy-achtige docu te kijken of gebeurde dit allemaal echt?

Hoe dan ook, Mistaken for Strangers is een interessante documentaire over het muzikantenleven on the road. Tom Berninger, de regisseur, is de broer van Matt, zanger van de fabuleuze rockband The National. Ik zag ze zelf anderhalf jaar geleden: een intense broeierige avond van indie-rock.

An sich niet bijzonder om te verfilmen, maar deze docu toont tevens een portret van de competentiestrijd tussen de twee broers. Zanger Matt is ouder, evenwichtiger en thans ook succesvoller. Terwijl Tom altijd de creatieveling was, maar ook de losbol en de "quitter".
Tom krijgt een baantje bij de crew van de band voor de wereldtour, maar heeft moeite op tempo te blijven om al zijn taken uit te voeren. Liever filmt hij de gebeurtenissen, de verhoudingen, het soms afwezige en dan weer dominante gedrag van zijn broer.

Ik zat triple te genieten. De muziek, dat is al een herkenbaar cadeautje. De verfilming van het leven on the road, ik krijg er nooit genoeg van. En tenslotte: wat was nu uiteindelijk de insteek van de regisseur? Heeft ie me te pakken of heeft ie echt zoveel frictie met zijn broer??

Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...