dinsdag, januari 05, 2016

Identity - James Mangold

Identity op IMDb (7,3)
Sinds enige tijd vermeld ik hier de imdb-score achter de filmtitels. Het zou een soort top 100 aller tijden moeten zijn, die score wordt samengesteld uit de cijfers die worden gegeven door mensen die hem gezien hebben. Ik meld u hierbij dat ik daar niet aan mee doe: alleen in het begin van mijn kijkerscarrière deed ik dat, achterin de agenda stonden alle titels die ik zag. Gekwalificeerd en gekwantificeerd.

Ik meld dit omdat ik hogelijk verbaasd ben over het goede cijfer dat deze flutformule-film haalt. Dat kan echt maar aan één ding liggen: aan die ene twist in het script die ongetwijfeld menig kijker op het verkeerde been heeft gezet. Verder is het een klassiek slasher/thrriller principe: tien mensen belanden in bizarre omstandigheden op een naargeestige plek en stukje bij beetje wordt de groep gedecimeerd.
In dit geval gaat het om een motel, gaat het om een hevig noodweer dat hun stop veroorzaakt en gaat het zelfs om twee mensen met politie-ervaring in de groep.
Langzaamaan komt de tweede verhaallijn bij de eerste: terwijl de ongelukkigen proberen te overleven in dat natte motel, zit elders in de staat een rechter te oordelen over de meervoudige persoonlijkheid van een seriemoordenaar. En langzamerhand zien we dat die seriemoordenaar iets met dat hotel te maken heeft. Ik ga niet verklappen wat, want dan is het enige moment van opleving u al ontnomen voordat u deze film eventueel bekijkt. Ik was er snel klaar mee.

Met o.a John Cusack, Ray Liotta en Amanda Peet.

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...