zondag, maart 20, 2016

De Reünie- Menno Meyjes

De Reünie op IMDb (5,5)
Ze waren een tijdje heel hip, ik weet eigenlijk niet of het nog zo is. Nederlandse thrillers , en dan heb ik het over de boeken. Opeens hadden we een aantal schrijfsters die erin slaagden hun boeken dusdanig populair te maken dat er een verfilming kwam. Ik heb er niet veel van gezien, maar deze kwam gisteravond voorbij op de filmzender en we zijn (met z'n drietjes) eens voor gaan zitten.

Welnu, ik hoop dat mijn vrouw en dochter er meer van hebben genoten dan ik. Ik vond het allemaal maar matig gescript. Voeg daarbij dat ik Thekla Reuten wel eens doortastender heb zien acteren en ik Daan Schuurmans zelfs bloedirritant vond spelen, en je snapt dat deze bij mij niet in het goede rijtje komt. Ach, we kunnen er altijd nog een quizronde van maken.

Whodunit? Wie zit er achter de verdwijning van de 15-jarige Isabel? Daar proberen wij in anderhalf uur achter te komen, maar Sabine doet er al tientallen jaren over. Haar voormalige hartsvriendin, met wie ze puberdromen en weltschmerz deelde en die zich zo plots van haar had afgekeerd. Sterker nog: die zich ontpopte tot een ware plaaggeest op schoolplein en in het groepsleven. Wat was er gebeurd tussen deze twee BFF's?
Sabine heeft het er moeilijk mee gehad, kon moeilijk aarden in het leven. De kijker schakelt in als zij na enkele depressieve maanden weer aan het werk gaat en daar geconfronteerd wordt met een jongen van haar voormalige school. Er komt een schoolreünie aan, beiden zijn uitgenodigd en zonder twijfel zal het daar ook gaan gonzen over de verdwenen Isabel. Wat was eigenlijk de rol van deze Olaf toentertijd? En wat speelde er tussen de jongen die Sabine graag wilde, die Isabel daarom plagerig probeerde te versieren en Sabine zelf?
Stukje bij beetje wordt het mysterie - wellicht- ontrafeld.Wellicht, zeg ik u, omdat van de kijker verlangd wordt dat hij aan het eind zelf oordeelt wat er nu precies gebeurd is.

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...