maandag, april 17, 2017

La Tortue Rouge (The Red Turtle) - Michael Dudok de Wit

The Red Turtle op IMDb (7,6)
Het is niet een heel gelukkig huwelijk, dat tussen mij en animatiefilms. Maar hoogst zelden kan ik mijn aandacht erbij houden als ik naar getekende verhaaltjes kijk. Het doet me iets te vaak aan kiinderfilms (of op zijn best: tekenfilms) denken. Maar goed, deze was zo gelauwerd en geprezen dat ik het toch maar ben gaan proberen. Ik kan erover zeggen dat het inderdaad heel knap getekend, het is een poëtisch beeld dat geschapen wordt. En dan ben ik er wel zo'n beetje. Sorry daarvoor.

Man lijdt schipbreuk en komt op een onbewoond eiland terecht. Al snel is hij zijn verblijf daar zo zat dat hij begint met het bouwen van een vlot. Echter: zodra hij daarmee uitvaart, wordt het na een serie harde bonken uiteindelijk uit elkaar gebotst. Bij zijn derde poging ontdekt hij hoe dat komt. Een enorme rode zeeschildpad blijkt er voor verantwoordelijk, het dier lijkt hem daarmee een signaal te willen afgeven.
Weer terug aan land trekt de man de schildpad uit boosheid omver zodat deze hulpeloos verwenteld ligt. Na enkele dagen lijdensweg groeit er in het schild een prachtige vrouw (ja ja, niet vragen hoe). Die vrouw moet hij uiteraard eerst voor zich winnen, hetgeen hem uiteindelijk lukt. En ja, dan proberen ze nog lang en gelukkig te leven. Kindje erbij, alles klopt uiteindelijk in hun leven.

Er gebeurt nog wel wat meer in de film maar het zou zonde zijn dat allemaal te verklappen. Immers, het kan zijn dat u wél zeer onder de indruk bent van deze Oscar-kandidaat van eerder dit jaar. Ik wens u veel plezier.

Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...