maandag, mei 08, 2017

Eat that question: Frank Zappa in his own words - Thorsten Schütte

Eat that question: Frank Zappa in his own words op IMDb (7,4)
Het werd een bijzondere middag. We organiseren al lang muziekdocumentaire-middagen in ons filmtheater, maar de afgelopen maanden laten we ons daarbij inspirerend door het vuistdikke boek "Het Jasje van David Bowie" van voormalig popjournaliste Elly de Waard. Alle grootheden uit de popmuziek tussen eind jaren zestig en eind jaren 80 kreeg zij aan de interviewtafel, alles is gedocumenteerd. We kiezen een muzikant, we zoeken er een aanstekelijke documentaire of muziekfilm bij en we kleden de middag leuk aan. Elly doet een inleiding met wat persoonlijke ontboezemingen over haar belevenissen met de muzikant et voila: een totaalpakket.
Gisteren was opnieuw een uitverkochte middag, 110 enthousiastelingen beleefden hun persoonlijke band met Zappa even opnieuw. We kregen zeer tevreden en bij vlagen ontroerde reacties. Blij.

De docu zelf was voor mij een bevestiging van de reden dat ik de man ooit volgde. Minder vanwege zijn muzikaal experimenteren en zijn wijdlopige composities maar meer vanwege zijn controversiële opstelling en zijn scherpzinnige taalgebruik. Af en toe plat gericht op seks (maar hey, je kon het me toen al niet kwalijk nemen dat ik dat leuk vond) maar veel vaker nog gericht op het kwaad der machinaties: de muziekindustrie, de industrie in het algemeen, de dubieuze Amerikaanse moraal en vooral de Amerikaanse (buitenlandse) politiek: vlijmscherp ging Francis Vincent Zappa daartegen tekeer. En , het moet gezegd, hij stond voor zijn uitspraken: menigmaal verdedigde hij zijn vrije woordkeuze in rechtbanken, voor commissies en in tv-praatprogramma's. Direct, goudeerlijk en niet van zijn stuk te brengen: geharnaste interviewers kregen het niet voor elkaar hem in een hoek te duwen.
Dát was mijn grote beleving van deze heerlijke documentaire. Een prachtige inkijk in het moeilijke maar tegelijkertijd ook zeer joyeuze leven van een groot muzikant.

En ja, ik zag hem een keer live. En ja, ik draai sommige liedjes nog wel eens. En ja, er zitten nog vele vele teksten vastgebeiteld in mijn hoofd.


Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...